المسعودي ( مترجم : ابوالقاسم پاينده )

397

مروج الذهب ( فارسى )

قرطان بن دقشرت فرمانروائى يافت آنگاه پس از وى 7 8 پسرش قارله حكومت يافت آنگاه پس از وى پسرش تبين فرمانروائى يافت پس از او قارله پسر تبين فرمانروائى يافت و فرمانروائى وى بيست و شش سال بود وى در ايام حكم فرمانرواى اندلس بود و پس از او فرزندانش با هم نساختند و ميانشان اختلاف افتاد بسبب خلاف ايشان بسيار كس از فرنگان نابود شدند و لذريق پسر قارله بپادشاهى رسيد و بيست و نه سال و شش ماه پادشاهى كرد و همو بود كه طرطوشه اندلس را محاصره كرد آنگاه پس از وى پسرش قارله پسر لذريق حكومت يافت و هم او بود كه با محمد بن عبد الرحمن بن حكم بن هشام بن عبد الرحمن بن معاوية بن هشام بن عبد الملك بن مروان صلح كرد و اين محمد را بعنوان امام خطاب ميكردند . حكومت قارله سى و نه سال و شش ماه بود آنگاه پس از وى پسرش لذريق شش سال حكومت كرد آنگاه سردار فرنگى موسوم به نوسه بر او تاخت و پادشاه فرنگان شد و هشت سال در ملك او ببود هم او بود كه درباره قلمرو خود با مجوسان براى مدت هفت سال به ششصد رطل طلا و ششصد رطل نقره صلح كرد كه فرمانرواى فرنگ بايشان دهد آنگاه پس از وى قارلة بن تقويره چهار سال حكومت كرد آنگاه پس از وى يك قارله ديگر پادشاه شد و سى و يك سال و سه ماه بود آنگاه پس از وى لذريق پسر قارله حكومت يافت كه تاكنون يعنى بسال سيصد و سى و دو پادشاه فرنگان است و بطوريكه خبر يافته‌ايم تاكنون ده سال پادشاهى كرده است . مسعودى گويد : جليقيان از همه اقوامى كه با اندلس جنگ دارند سرسخت‌ترند فرنگان نيز با آنها جنگ دارند ولى جليقيان جنگاورترند عبد الرحمن بن محمد كه اكنون فرمانرواى اندلس است 8 9 وزيرى از بنى اميه داشت كه او را احمد بن اسحاق ميگفتند و عبد الرحمن بسبب جرمى كه كرده بود و مطابق شريعت مستحق عقوبت بود او را بگرفت و بكشت . اين وزير برادرى داشت كه نامش اميه بود و در يكى از شهرهاى سرحد اندلس بنام شنترين اقامت داشت و چون از كشته